Könyvtármarketing konferencia – gondolatok

Immár megszokottá vált, hogy egy-egy továbbképzés, konferencia után a szervezők igyekeznek rövid beszámolót közzé tenni az elhangzottakról. A krónikásnak mindig nagyon nehéz a dolga, különösen, ha szervező is, és egy több szekciós rendezvényről van szó.  Ezek miatt (is) következzék most egy nagyon rövid, néhány gondolatfoszlányt tartalmazó beszámoló.

A téma (könyvtármarketing) fontosságát mutatja az is, hogy több megyei könyvtár is szervezett hasonló tematikájú konferenciát, valamint az is, hogy – nagy örömünkre – még a Dunántúlról is érkeztek érdeklődő kollégák.

Az már több évtizede szinte mindenki számára nyilvánvaló, hogy szükség van (könyvtár)marketingre, el kell adni magunkat és a szolgáltatásainkat. Azt is egyre többen belátják, hogy érdemes  másoktól tanulni, és elsősorban a non-profit szférától.

A elmúlt évtizedek politikai-társadalmi változásai megerősítették a civil szférát, ezáltal fontosabbá vált a marketing ezen a területen is.

Az előadók felkérésekor igyekeztünk ezt is figyelembe venni, és szakmán kívülieket is megszólítani.

A délelőtt két előadója marketing szakember volt. 

A vendéglátó intézmény igazgatói köszöntője után dr. Prónay Szabolcs az SZTE Gazdaságtudományi Karának egyetemi adjunktusa vezette be a hallgatóságot a marketing rejtelmeibe. Fordulatos, élvezetes előadásából mindenki csak tanulhatott. Rengeteg érdekes példát felvonultatott, amik mind más területről érkeztek, mégis példát mutattak mindenkinek. Mindeközben igyekezett néhány alap tévhitet eloszlatni. Nehéz egyetlen gondolatot is kiemelni, de tanulságul álljon itt kettő:

  • A marketing egy szemléletmód, mellyel megtaláljuk azt az EGYEDI értéket, amiért minket választanak!
  • A könyvtár marketing a tudással való kapcsolatról szól, és nem a könyvekről!

Összefoglalni nagyon nehéz, és természetesen egy ppt diasor sem helyettesítheti az előadás meghallgatását, azért az érdeklődőknek álljon itt:

 

 

A gondolatindító, alapfogalmakat tisztázó előadás után egy gyakorló marketinges tapasztalatait hallgathattuk meg. Bihari Miklós elsősorban KKV-k marketingjével foglalkozik, de nagy cégek reklámkampányában is részt vett már. Kíváncsian vártuk, hogy mit tud mondani a könyvtári világnak. 

Többekkel együtt mindig nagy lelkesedéssel várom, hogy egy külső szemlélő mit tud adni nekünk könyvtárosoknak. Miklós elsősorban az online marketing világába engedett bepillantást. A könyvtárak, könyvtárosok mindig is büszkék voltak rá, hogy nagyon korán magukévá tették a számítástechnika vívmányait, azonban az elmúlt évek azt mutatják, hogy a korábbi úttörő szerepből egyre inkább sereghajtókká válnak. Nehezen tudják kezelni a közösségi média eszközeit.  Reményeink szerint mostanra ha nem is újítók a könyvtárak, de haladnak a korral. Jó ötleteket adott az online média használatra, jó példákat láthattunk. 

Ha egyetlen gondolatot szeretnék kiemelni, talán arra irányítanám rá a figyelmet, hogy 

„légy kreatív, készíts tartalmat és vond be használóidat a tartalom készítésbe!”

Nem állítom (és nem is állíthatom), hogy az előadásnak köszönhető, de az előadás tartalmát és igazságait bizonyítja, hogy a konferenciát követően már két könyvtár (a mindig újító orosházi Justh Zsigmond Városi Könyvtár és az OSZK is) kísérleti jelleggel elindította az előadásban hangsúlyos szerepet kapó chatbot szolgáltatását!

Talán a diasorból is kiderül, hogy miért is fontos a közösségi média, és a legújabb applikációk használata:

 

 

Harmadik előadónkkal hazai vizekre eveztünk. Minden tekintetben. Andóczi Balogh Éva a Somogyi-könyvtár osztályvezetője és pr-osa. Éva beszélt a Somogyi-könyvtár partnerkapcsolati rendszeréről, a sok éves építkezésről, hosszú évek munkájáról, és arról, hogy ez a munka soha nem érhet véget. Sok sok képen keresztül mutatta be ezt a hosszadalmas ám a képek tanulsága szerint sikeres és élvezetes munkát.

 

 

A hosszúra nyúlt délelőtt után jólesett a szünet, az ebéd és a kávé.

A felfrissülés után két helyszínen folyt tovább a konferencia. A két szekció a marketing két oldalát vizsgálta. Egyrészt a Miklós által megfogalmazott gondolatok gyakorlatba ültetése, tehát a közösségi média használat és a könyvtárak kapcsolata. Három különböző jó gyakorlatot láthattak az érdeklődők. 

Elsőként Hicsik Dóra, a Szabadkai Városi Könyvtár munkatársa mutatta be saját munkájukat, közösségi jelenlétüket. Aki követi a facebook oldalukat, annak egyértelmű, hogy miért példaértékű a munkájuk. Természetesen egy másik ország, egy többnyelvű könyvtár gyakorlata utat nem tud mutatni, de tartalmaz jól hasznosítható ötleteket. Én magam a másik szekcióban ültem, így csak a jelenlévők elbeszéléséből és az alábbi prezentációból tudok sajnos tájékozódni, de úgy gondolom mások számára is hasznos:

(a linkre kattintva megtekinthető)

http://prezi.com/yhj7r2sez6en/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

Második előadónk Habók Lilla. Lilla életútja kacskaringós, de mindennapjait behálózza a közösségi média. Jelenleg az egyik legismertebb online számtech újságnál dolgozik, ahol kifejezetten az online világ híreivel foglalkozik nap mint nap. 

Lilla előadásának címe önmagáért beszél: Social media a Facebookon túl. Nagyon jó és részletes ki- és áttekintés volt, sok statisztikai adattal. Ezek az adatok nagyon fontosak lehetnek egy kampánynál. Szinte minden előadó kiemelte, hogy tudatosan kell megszólítani a használót. Ismerni kell a célcsoportot, és nagyon nem mindegy milyen felületen tudjuk elérni őket. Számomra ez volt az előadás fő üzenete. Természetesen mindenki mást hallott és látott belőle.

 

 
A szekció záró előadását az OSZK munkatársa, Tóth Péter tartotta. Bár az elmúlt években számtalan kritika érte és éri a Nemzeti Könyvtárunkat, az egyértelműen látható, hogy a közösségi médiában való jelenléte példaértékű a hazai könyvtári rendszer egészének. Már fentebb kiemeltem, hogy jelenleg kísérleti jelleggel, de már elindították chatbot szolgáltatásukat is. Aki figyelemmel kíséri a hazai könyvtárak webes jelenlétét láthatja, hogy az OSZK milyen sok fórumon láttatja munkáját, eredményeit. Mint Pétertől hallhatták a jelenlévők, ez egy egész csoport munkája. Azt is tudjuk, hogy nagyon kevés olyan könyvtár van az országban, ahol a humánerőforrás lehetővé teszi ezt. Mégis fontosnak gondoltuk, hogy látható legyen a kilenc féle online médiában való jelenlét háttere is.  A személyes előadás többet ad, mint néhány diakocka, de talán ebből is lehet tanulni (ha mást nem, az előadó elérhetőségét).
 
 

 
A fentebbi előadásokkal párhuzamosan a könyvtár más tereiben szintén a könyvtármarketing témakörében más előadásokat hallhattak a jelenlévők. A másik szekció központi témája a sajtó, illetve az újságba kerülés mikéntje volt. A délelőtti előadók közül leginkább Andóczi Balogh Éva emelte ki a sajtóval való szoros együttműködés fontosságát és hasznosságát.  A könyvtárak egyik legnehezebb és legfontosabb feladata, hogy eredményeivel bekerüljön a híradásokba, ezáltal a köztudatba. A szekció hívómondata egy idézet: „Rólad szólnak a hírek, veled van tele a sajtó”
 

A már emlegetett Justh Zsigmond Városi Könyvtár igazgatója Buzai Csaba elsősorban erről beszélt, mikor napi munkájukat mutatta be a közönségnek. Csaba és a könyvtár a Veszíts el egy könyvet! program által vált ismertté. Ez az ismertség a médiában is megjelenik. Bár számtalan más (és véleményem szerint jobb) programot, kezdeményezést tudhatnak magukénak az orosháziak, még mindig ez a játék az, ami miatt megszólítja őket az országos sajtó. 
Szerencsére az előadásból kiderült, hogy a helyi sajtóval nagyon szoros és jó a kapcsolat, így rendszeresen szerepelnek a Békés megyei, illetve az orosházi újságokban, weboldalakon. Ehhez azonban nem elég a jó ötlet, nem elég a kiváló program, de meg is kell szólítani az újságírót, sőt esetenként kész anyagot is kell adni, egyszóval néha egyszerűbb megírni a cikket és azt eljuttatni a sajtóhoz. Ám ehhez is nagyon jó személyes kapcsolat szükséges, amit pedig ki kell építeni és ápolni.  Ezzel a gondolattal az előadó ismét reflektált a délelőtti előadásokra.
Úgy gondolom az összes jelenlévő számára hasznos gondolatok és gyakorlati tanácsok hangzottak el Csabától. Aki nem tudott ott lenni, azok számára itt olvasható a diasor.
 

 
Ebben a szekcióban sajnos egyéb elfoglaltságok miatt csak két előadót hallgathattunk. Ennek azonban volt egy olyan előnye is, hogy a szűk időkeretek kicsit bővíthetőek voltak. Így a hallgatóságnak volt lehetősége kérdezni, gondolatokat hozzáfűzni az elhangzottakhoz. Az már a helyszínen látható volt, hogy sokakban megindultak gondolatok, amiket remélem tettek is követnek a közeljövőben.
 
A délután másik előadója az egri Bródy Sándor Könyvtár munkatársa, a hangoskönyvtár vezetője Zsoldos Marianna, alias Hangtárnok volt. Az előadáshoz tökéletesen illett a szekció címe és témája. Marianna zenei könyvtárosként a zenéről beszélt. Már fentebb kiemeltem, hogy a sajtóba kerülés egyik célja a köztudatba kerülés is. Ennek azonban számtalan más útja, módja is lehet. Egyik módja, ha a popkultúra szárnyai alá veszi a könyvtárakat. Erre a világ más tájain számtalan példa van, és sokat felvonultatott az előadó is. Sajnos magyar nyelvű könyvtáros dal még nem született, de bízom benne, hogy többek között az ilyen előadásoknak köszönhetően fog születni a közeljövőben.
A hegy nem megy Mohamedhez effektus alapján a másik megoldás, ha a könyvtárosok vetik be a popkultúrát, és szólítják meg olvasóikat, használóikat dalban. Mint az előadásban elhangzott, ennek hatása lényegesen nagyobb, hiszen az egri kollégák által készített zenés videót több mint 14000 potenciális használó látta. 
Dalban mondom el…
 

 

Természetesen az előadásban számtalan más, és relevánsabb dal hangzott el. Ezek mindegyike meghallgatható ha végignézzük a diasort.

 

 
Összességében nagyon tartalmas nap volt. Ebből a fentebbi diák csak felvillantani tudnak gondolatokat. Bízunk benne, hogy az érdeklődést felkeltik, és a bennük lévő linkek továbbvezetik a könyvtároskollégákat. Ne féljünk tanulni egymástól. A világunk, és benne az informatika világa szinte követhetetlen módon változik. Nekünk az a célunk, hogy tudjuk követni, és tudatosan használni a benne rejlő lehetőségeket.
Lassan (digitális)könyvtárnyi az irodalma annak, hogy milyen módon befolyásolja nem csak mindennapjainkat, de gondolkodásunkat, mentális képességeinket is a számítástechnika. Talán ez a nap is hozzájárult ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani a világgal.
 
Tudom, hogy a feltöltött előadások csak gondolatindításra elegendők. Talán segítséget nyújthat még az élő közvetítés anyaga is, amely még egy ideig megtekinthető a Somogyi-könyvtár facebook oldalán. Sajnos nem minden előadás hallgatható/látható ezen a videón, de érdemes rákattintani.
 
Egy ilyen beszámolót mindig nagyon nehéz lezárni. Igazából nem is szabad, hiszen a nap folyamán többször is elhangzott, hogy folyamatosan kell építkezni. Az online médiában ez még inkább igaz. Ha nem rendszeres a jelentkezés könnyen elveszik valami az információs zajban.
 
A munka folytatódik, a poszt végén akinek még van ereje és türelme megtekintheti a rendezvényről készült fotókat.